‘Nieuw concept via internet gaat de klant geld schelen’

09 MAART 2004- Apeldoorn - ‘Het concept is ontstaan uit twee gedachten’,stelt Marcel Olijhoek. ‘De consument vindt de kwaliteit van een NVMmakelaar belangrijk, maar vindt ook dat er voor die kwaliteit veel moet worden betaald. De makelaar aan de andere kant steekt veel tijd in het optimaal bedienen van zijn klant. Met name in de bezichtigingen en het informeren van een potentiële koper gaan veel uren zitten. Dat bracht mij op het idee de klant prijstechnisch tegemoet te komen en toch de NVM kwaliteit en service te kunnen bieden door een eerste bezichtiging van een potentiële koper door de verkoper zelf te laten doen. Uiteraard ben ik als makelaar van het intakegesprek tot en met de afwikkeling bij het verkoopproces betrokken en houd ik constant de vinger aan de pols, maar een eerste bezichtiging komt tot stand via internet.’

Het unieke concept van Olijhoek heet www.samenmetdemakelaar.nl en werkt als volgt: Na het intakegesprek met de verkoper, zet Olijhoek Makelaardij het bekende bord ‘Te Koop’ in de tuin. Potentiële kopers worden via het bord en via de internetsite gewaar, dat ze voor een eerste bezichtiging via samenmetdemakelaar. nl een afspraak met de verkoper kunnen maken.‘Die eerste bezichtiging is dus vrijblijvend’, zegt Marcel Olijhoek.
‘Uiteraard krijg ik via het systeem van alle correspondentie en afspraken afschriften en blijf ik op de hoogte.
Na een eerste bezichtiging ga ik ook de geďnteresseerde partij nabellen en ik informeer bij de verkoper hoe de bezichtiging is verlopen. Bij interesse arrangeer ik zelf een tweede afspraak en ben ik bij die afspraak ook samen met de verkoper aanwezig. Uiteraard voer ik ook de onderhandelingen namens de verkoper en zorg ik bij een daadwerkelijke verkoop ook voor de adequate afwikkeling. Alles dus verder geheel volgens de service en dienstverlening van de NVM-makelaar.

Maar ik kan dus door de zelfwerkzaamheid in eerste instantie van de verkoper met de courtage veel doen. Als eerste NVM-makelaar kan ik zo zwaar onder de gebruikelijke tarieven gaan zitten, want ik kan veel meer effectieve andere uren maken. Via de traditionele verkoopwijze kan een makelaar zo’n 25 zaken behartigen en ik wel zo’n veertig.’

Volgens Marcel Olijhoek zal het concept niet bij iedereen aanslaan.‘Er zijn natuurlijk mensen, die liever op de traditionele wijze hun huis te koop zetten. Prima, dat kan ook bij ons, maar dan zal de courtage wel hoger zijn. Ik weet echter, dat ereen grote doelgroep is die het als een uitdaging ziet en het leuk vindt om een eigen actieve rol in het verkoopproces te hebben.’

Olijhoek is razend enthousiast over zijn concept. ‘We gaan het zien en beleven’, aldus de makelaar, die zijn kantoor heeft gevestigd aan de Deventerstraat 29 in het pand waar ook Boudewijn van Gemert met zijn hypotheekshop kantoor houdt. ‘Het zijn twee zelfstandige bedrijven’, geeft Olijhoek aan, ‘maar uiteraard gaan we nauw samenwerken. Boudewijn weet dat samenwerking met een NVM-makelaar heel belangrijk is. En Boudewijn van zijn kant heeft heel veel ervaring in het geven van adviezen op hypothecair gebied, afgestemd op de persoon, niet op het lekkere product. We gaan onze samenwerking als twee kwalitatieve vakdisciplines naar de consument toe neerzetten, onder andere in advertising en andere reclame-uitingen. Zo zullen er binnenkort in het Apeldoornse straatbeeld billboards met ons beider hoofden verschijnen onder de veelzeggende slogan:‘ bekende mannen, nieuwe plannen’.
Boudewijn en ik zijn namelijk vroeger bij Hendriks Makelaardij collega’s geweest. De samenwerking is dus hernieuwd en we hebben beslist nieuwe plannen.’

Bron: De Ondernemer-De Stentor dinsdag 09 maart 2004

Makelen samen met de makelaar Eigen Huis levert eigen makelaars "Het verkopen van je eigen huis is een avontuur!!" De kop is eraf… Apeldoornse Makelaar zet Apeldoorn op de kaart! De TV Makelaar en Olijhoek Makelaardij geven een “verrassende” wending aan een zoektocht naar een appartement.
© 2018 | disclaimer | contact | home